Landsbygdsnätverket

Foto: Thomas Abrahamsson

Ser potential i digitaliseringen

Rätt använd tillgängliggör digitaliseringen svenska fiskevatten och gör att Sverige växer som fiskedestination. Företaget Jighead som i år säljer 130 000 fiskekort via iFiske.se är ett bra exempel.

Thomas Abrahamsson

Thomas Abrahamsson. Foto: Jakob Hydén

Efter några inledande tuffa år går det nu allt bättre för dem. Tidigare var det mest mindre fiskevårdsområden som anslöt sig till tjänsten. Men i år har även flera större fiskeområden som Kilsbergen, Hökensås, Falkenbergs laxfiske och Byske Älv kommit med.

– Det har kommit en ny generation ägare av fiskevatten som är mer öppna för att använda ny teknik, säger Thomas Abrahamsson, vd på Jighead.

Lockar allt fler utländska turister

Av landets cirka 2000 fiskevårdsområden är 600 anslutna till iFiske.

– Vi säljer 130 000 fiskekort i år och tio procent av dem går till turister från utlandet. Det gör att vi lockar hit över 10 000 utländska fisketurister per år, säger Thomas Abrahamsson.

Han berättar att de har 470 000 unika besökare på sin hemsida i år.

– Vi säljer inte bara fiskekort, utan vi är en turistsida. Vi bygger en app och hemsida där vi lägger upp svenska fiskevatten som beskrivs med bilder och fakta så att du kan planera din resa. Men vi skulle behöva bättre samverkan med kommuner och län för att utnyttja den här jättepotentialen. Tillsammans skulle vi verkligen kunna marknadsföra Sverige som sportfiskenation.

Michael Kleemann

Michael Kleemann. Foto: Fishing-in-Sweden.com

En av dem som använder sig av iFiske.se är Fishing in Sweden (FIS), en samling av 20-25 företag som erbjuder uthyrning av stugor och båtar och fiskeguidning i ett 30-tal sjöar i framförallt norra Småland.

– Våra kunder kommer mest från Tyskland, men också från Schweiz och Österrike, säger Michael Kleemann, vd för FIS.

En av flera kunskaper

De jobbar mycket med sociala medier och lockar med bilder och filmer på vacker natur och fiskefångster. De har 50 000 följare på Facebook och 18 000 på Instagram.

– Digital fiskekortsförsäljning är enkelt och populärt. I början var det lite problem med att betala med utländska kreditkort, men där hade vi en dialog med iFiske, så det har löst sig. Det finns fortfarande en utmaning för våra kunder med fiskeregler och liknande som inte är översatta till tyska. Det kan vara rätt komplexa regler där det inte räcker med Google translate, säger Michael Kleeman.

Han tycker att digitaliseringen är bra, men att det enskilt inte räcker för god fisketurism.

– Det är en av flera kunskaper du måste ha. Kan du inte fiske eller ta hand om gäster hjälper inte digitaliseringen. Det är bakgrunden till hur vi blev till. Har du en stuga vid en sjö men inte dessa kunskaper så kontaktar man oss och så ser vi om vi kan jobba tillsammans och hjälpa till att utveckla produkten.

Text: Tobias Malmberg

Publicerades