Landsbygdsnätverket
Medverkande i podden 46

Fredrik Pettersson, Maja Söderberg, Carl Wiking och Jan Runfors

En kollektiv resa i framtiden – om kollektivtrafik i landsbygder i Landet #46

Att ta sig till arbetsplatsen, sjukvården och samhällelig service är en nödvändighet för alla, var helst man bor. Att åka kollektivt är inte bara bra för klimatet utan också en förutsättning för att människor utan körkort eller bil att bo på landet. Men hur ser det egentligen ut med kollektivtrafiken ute på Sveriges landsbygder? Podden Landet tittar på vad som fungerar och hur vi övervinner de hinder som kan uppstå. Och så framtidsspanar vi!

Alltför ofta saknas möjlighet till kollektivtrafik i landsbygderna vilket gör att det poppar upp andra alternativ såsom lapp i lanthandeln, skjutsgrupper på Facebook eller samåkning via en mobilapp. En mobil app för samåkning satsade den småländska byn Tolg på.

- Bor man i staden är det andra som ser till att det finns bilpooler och kollektivtrafik och cykelbanor. Och bor man på landet får man vara med och skapa det hela tiden, säger Maja Söderberg, en av initiativtagarna till ett samåkningsprojekt som belönades med Landsbygdsnätverkets ullbaggepris.

Kollektivtrafik viktig för nyanlända

Carl Wiking från Hela Sverige ska Leva i Dalarna försökte att i sin region använda samma system som i Tolg. I Dalarna var syftet att hjälpa nyanlända att enklare resa från förläggningarna ute på landsbygden till undervisning och arbeten i samhället.

- Det ska vara så enkelt som det bara går att samåka, så fort det blir hinder så tappar vi personer, säger Carl Wiking.

En fungerande kollektivtrafik har visat sig vara väsentlig även för nyanländas bostadssituation.

- När vi gjorde en boendeinventering för att se hur många bostäder man kunde tillgängliggöra för nyanlända så visade det sig att det stora problemet var kollektivtrafiken, berättar Jan Runfors från Landsbygdsnätverkets integrationsgrupp.

landsbygdsvy

Foto Mickan Thor

Gränserna suddas ut

Fredrik Petterson forskar om kollektivtrafik på Lunds tekniska högskola.

- Helst vill man ju ha järnväg, men det är väldigt orealistiskt på många platser i Sverige, det är svårt att ens driva en vanlig busslinje där, säger Fredrik Pettersson.

Han tror att begreppet kollektivtrafik kommer se annorlunda ut i framtiden.

- Gränserna för vad som anses vara kollektivtrafik kommer att suddas ut.

Journalist: Ida Lindhagen

Medverkande: Maja Söderberg, initiativtagare samåkningsprojekt i Tolg
Carl Wiking, samåkningsprojekt för nyanlända
Jan Runfors, landsbygdsnätverkets integrationsgrupp
Fredrik Pettersson, kollektivtrafiksforskare Lunds tekniska högskola

Ni kan lyssna på podcasten här nedan eller ladda ner appar som Pocket Castslänk till annan webbplats, Acastlänk till annan webbplats, Stitcherlänk till annan webbplats, CastBoxlänk till annan webbplats eller iTunes Podcasterlänk till annan webbplats. Sök på: Landet Podcast
Samtliga avsnitt samlas även på vår sida för Landetlänk till annan webbplats.
På sociala medier hittar ni oss via #PoddenLandet

Publicerades 2017-12-14

Besöksadress
Landsbygdsnätverkets kansli Vallgatan 8, Jönköping

Kontakt
036 – 15 50 00
Skicka e-post


Logotype EU