Grundskola • Södermanlands län
Med ett utbud i skolrestaurangen av rena, oblandade grönsaker samt en upptäckarvagn med blandade sallader och rostade rotfrukter hamnar mer grönsaker både på tallriken och i magen.
Att få våra elever att äta mer grönsaker. Vi vill via skollunchen skapa goda förutsättningar att varje dag äta totalt minst 400 gram frukt och grönt. Eleverna efterfrågar ofta rena grönsaker medan vuxna gärna även ser mer tillagade, smaksatta och blandade grönsaksrätter och sallader. Vi vill ge alla möjligheter att fylla tallriken med grönsaker de gillar.
Vi utökade serveringen med en upptäckarvagn. I den vanliga buffén serverar vi enkla, separat upplagda grönsaker i regnbågens alla färger. Det kan vara ärtor, oliver, tunt skivad polkabeta, små broccolibuketter, vitkålssallad och morot i olika former. I buffén behöver eleverna ofta fatta ganska snabba beslut om vad de vill lägga på tallriken och små kantiner med enkla grönsaker gör det lätt att överblicka vad som serveras.
Efter stoppet vid buffén får eleverna botanisera i upptäckarvagnen. Där finns till exempel rostade rotfrukter, blandade sallader, grönsaksröror och rostade fröer. Utbudet varierar från dag till dag beroende på vad köket behöver ta hand om.
Innan vi startade projektet med upptäckarvagnen låg inköpen av grönsaker på drygt 100 gram per serverad lunchportion på kommunens låg- och mellanstadieskolor. På skolan där projektet genomfördes var snittet 160 gram per lunchportion. Efter projektet har skolan ett snitt på cirka 220 gram grönsaker per portion, vilket ger eleverna goda förutsättningar att nå rekommenderat dagsintag på 400 gram frukt och grönt.
Kockarna på skolan bekräftar att fler elever har någon grönsak på sin tallrik. Det är få elever som har en helt tom tallrik när de kommer till den varma maten som serveras efter grönsaksdelen av buffén.
Kökets bedömning är att matsvinnet inte ökat på grund av projektet, utan att det snarare blivit enklare att ta tillvara grönsakerna då mindre läggs upp och blandas.
Upptäckarvagnen skapar även möjligheter för vuxna att vara goda förebilder vid måltiderna.
Vi inledde projektet med att följa upp grönsaksinköp för ett kvartal och jämförde med antal serverade lunchportioner. Efter nästa kvartal följde vi upp inköp och servering på samma sätt och kunde då se hur en större mängd grönsaker per portion köpts in. Under projektperioden gjordes ingen mätning av matsvinn.
Efter projektet jämfördes inköpspris samt CO2e per kilo. Kilopriset steg med knappt 50 öre medan CO2e minskade från 1,54 till 1,39 kilo per inköpt kilo livsmedel totalt. Kvartalet innefattar en generell prisjustering vilket gör det svårt att avgöra om projektet varit kostnadsdrivande eller inte.
När det är tydligt, enkelt och separerat – då hamnar mer grönsaker i magen. Nu vill vi införa modellen på fler av våra skolor för elever i de yngre åldrarna. Till hjälp att bygga upptäckarvagnar har vi kommunens eget snickeri som kan anpassa bygget efter lokalens förutsättningar.
Mat & Måltider, Katrineholms kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.