Landsbygdsnätverket

Matologi är en matkunskapskurs, skapad för grundskolor i Malmö. Här används mat som verktyg för att inspirera kring frågor om matkultur, hållbarhet, miljö, hälsa, m.m.

Malmö: Matologi

Presentation av matkunskapsprogrammet Matologi och samarbetet med lärarstudenter vid Malmö universitet. Sammanfattning av Malmös presentation på tematräff 1.

Kontaktperson

  • Carlos Rojas Carvajal, projektledare, Miljöförvaltningen.

Bakgrund

Malmö stad har har tagit fram matkunskapsprogrammet Matologi för grundskolor. Matologi använder sig av mat som ett verktyg för att inspirera och göra elever bekanta med frågor om matkultur, hållbarhet, miljö, hälsa och mycket mer. Konceptet bygger på att aktivera elevernas sinnen för att skapa en stark och lustfylld relation till maten.

Materialet är framtaget i samarbete mellan hem- och konsumentkunskapspedagoger och skolmåltidspersonal.

Så här står det på kommunens hemsida:

Matologi ger grundskoleeleverna en djupare insikt och förståelse för hur maten kan bidra till den gemensamma kulturen och en hållbar framtid; hur människornas relation till maten formar och påverkar vardagen mer än man kanske kan tro. Matologi lyfter maten på ett sätt som får eleverna att tänka på det bredare och som ett samhällsformande fenomen.

Arbetet med Matologi

– Från början byggde vårt upplägg på fysiska besök. Eleverna skulle få besöka en bonde, vi skulle jobba med matsvinn och ha ett hav- och fisketema. Så kom pandemin och vi fick tänkta om. Istället blev Matologi ett sätt att nå ut digitalt med inspiration. Matologi består av två introduktionsfilmer för pedagoger respektive elever, samt sex tematiserade filmer, säger Carlos Rojas Carvajal.

De sex teman som lyfts inom Matologi är:

1. Min smak
2. Från jord till bord
3. Mat och livsstil
4. Matsvinn och framtidens mat
5. Matkulturer
6. Runt bordet

Några lärdomar

– Vi har fått möjlighet att hålla presentationer om Matologi för lärarstudenter vid Malmö universitet. Syftet är att informera och ge ny kunskap åt studenterna om skolmåltider, hållbar utveckling och pedagogik som de kan ta med sig in i läraryrket och i undervisning, fortsätter Carlos.

– De blivande lärarna får besöka en skolrestaurang och äta en lunch, vi berättar om kommunens matpolicy och skolrestaurangens uppdrag. Studenterna får också i uppgift att presentera ett lektionsförslag, en övning, ett spel, osv. Det är verkligen bra att framtidens lärare tidigt får med sig kunskaper om de viktiga skolmåltiderna.

Mer information

Läs mer om matologi på Malmö stads didaktiska plattform som riktar sig bland annat till pedagoger: malmo.delar.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (länken öppnas i nytt fönster).

Tillbaka till huvudsidan.

Senast uppdaterad