Foto: Scandinav bildbyrå / Foto: Tomas Bergman.
Kan sociala innovationer vara lösningen på våra samhällsutmaningar? Och hur kan olika samhällsaktörer mobiliseras för detta? I webbinariet den 19 januari presenterar Malin Lindberg, professor vid Luleå tekniska universitet, aktuella forskningsresultat och praktiska exempel på sociala innovationer.
Här kan du anmäla dig till webbinariet (öppnas i en ny flik)
Du får ett bekräftelsemail till din e-postadress efter att du har anmält dig.
Social innovation bidrar med nya sätt att möta aktuella samhällsutmaningar, som bland annat ohälsa, segregation och arbetslöshet. Det kan handla om nya verksamheter, metoder, tjänster eller annat som avser att förbättra människors livsvillkor. Eftersom samhällsutmaningar är så komplexa menar Malin Lindberg att flera olika samhällsaktörer behöver mobiliseras och samverka. Både för att förstå orsakssambanden och för att utveckla hållbara lösningar.
- Synergier och samverkan mellan civilsamhälle, näringsliv, offentlig sektor och akademi är en viktig drivkraft i social innovation, säger hon.
Malin Lindberg är professor i genus och teknik vid Luleå tekniska universitet. Hon forskar om social innovation i den ideella, offentliga och privata sektorn.
Webbinariet genomförs i verktyget Zoom. Du som deltagare kommer varken synas eller höras under webbinariet men du kommer att kunna ställa frågor till föreläsaren i en chatt. Frågorna läses sedan upp av programledaren.
Om du har möjlighet, ladda gärna ner Zoom-klienten till din dator eller mobiltelefon inför webbinariet. Detta för att få bästa möjliga webbinarieupplevelse. Om du inte kan eller vill ladda ner klienten går det också att delta via webbläsare, men med vissa begränsningar.
Landet lär är Landsbygdsnätverkets webbinarieserie. Ett webbinarium är ett seminarium som direktsänds på webben.
Du har möjlighet att ställa frågor och interagera med föreläsaren. Avsnitten spelas också in så att du kan titta på
dem i efterhand.
Anmäl dig till kommande och se tidigare avsnitt av Landet lär
Publicerades 2021-01-04