Förskola, Grundskola, Gymnasium • Jönköpings län
Med fokus på matgästen har matsalarna gjorts om till restauranger, genom ny möblering, varma färger och kreativa uttryck. Nu är eleverna mer positiva till skolmåltiden.
Vi vill sätta matgästen i centrum och skapa en varm och inbjudande måltidsmiljö. Vi vill att skolrestaurangen ska vara en plats att längta till och att fler elever kommer och äter den goda lunchen. Genom en bättre måltidsmiljö vill vi också öka yrkesstoltheten hos våra medarbetare och spegla hur mycket hjärta, förtroende och respekt för matgästen vi har.
Flera av våra matsalar i skolor och förskolor var tråkiga och slitna efter många års användning. Det fanns inte mycket mer än möbler i dem. Vi bestämde oss för ”att gå från matsal till restaurang”. Vi tog in arbetet med måltidsmiljön och gästens väg i våra verksamhetsmål, för att tydliggöra att det är viktiga frågor. Målen följs upp både på medarbetarnivå och kökschefsnivå under året.
Vi har uppdaterat måltidsmiljöer på flera skolor. Till gymnasieskolan har vi köpt in ny inredning och målat om. Tallskog blev temat för inredningen, eftersom vi har en tallskog precis utanför. Vi inreddde med olika möbelgrupper på olika sitthöjd, varma färger, textilier och varierande belysning. Vi köpte in snygga uppläggningsfat till salladsbuffén och snygga grytor att variera kantinerna med, för att väcka nyfikenhet på maten. Matsalen bytte namn till Bistro och blev ett rum som fungerar för socialt häng, fika och andra aktiviteter under skoldagen. Vi flyttade också in skolkaféet i Bistron.
På övriga skolor har vi mest jobbat med färg och kreativa lösningar. Eleverna har fått vara med och tycka till inför förändringen, till exempel gällande färgkulörer.
Vi har arbetat för att inredningen ska gå att variera, att skolrestaurangen ska kännas fräsch, varm och inbjudande. För om eleverna gillar måltidsmiljön får de förtroende för att maten är lagad med kärlek. Vi har också uppdaterat måltidskommunikationen och känslan vid serveringslinjen.
Vi samarbetar med föreläsare kring hur man jobbar med gästens väg i skolrestaurangen. Vi har åkt på studiebesök och fått inspiration av framgångsrikt arbete med måltidsmiljön, till exempel till Karlstad, Skövde och Örebro.
Fler elever tycker att maten ser god ut och fler har förtroende för att det serveras god mat i skolrestaurangen. På till exempel gymnasiet ser vi att vi har fler ätande. Där används också Bistron till exempelvis grupparbeten under tider då det inte är servering. Eleverna trivs i miljön.
På en skola hade vi tidigare ett kapprum med handfat, där speglarnas kanter var sönder och väggarna var tråkigt vita. På speglarna kunde vi hitta snusprillor och handavtryck. Vi gjorde om kapprummet, målade väggen och satte upp en spegel med guldram. Sedan dess har vi inte sett ens ett fingeravtryck på spegeln. Vi tror att eleverna tycker att det är fint och vill bevara det så.
Den ständiga ekonomiska utmaningen.
Vi tänker fortsätta arbeta med utveckling av måltidsmiljön, tills skolmåltiden blir något som alla gillar.
Vi finns på Instagram! @skolmaten_vaggeryd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Barn- och utbildningsförvaltningen Vaggeryds kommun, kostverksamheten
Eva Blomqvist, kökschef
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.