Grundskola • Skåne län
Eleverna lagar nya spännande maträtter av matsvinn. I ett samarbete mellan kök och hem- och konsumentkunskapen minskar matsvinnet från skolrestaurangen och ger samtidigt elever kunskap om hållbarhet.
Att ytterligare minska vårt matsvinn och att lära ut ännu mer om hållbarhet men också att hitta fler samarbetsytor mellan kök och pedagogik. Att mat och måltider används som en resurs i den pedagogiska dagen och lärandet.
Vi har länge gått och tänkt på hur vi ska få ner vårt matsvinn ännu mer. Vi gör en rad olika saker redan i dag, men vill hela tiden hitta nya saker som ett led i vår utveckling och hållbarhetstänk. Efter lite workshops så kom vi på idén i rektorns ledningsgrupp; ett samarbete mellan måltidsverksamheten och hem- och konsumentkunskapen.
Vårt samarbete med läraren i hem- och konsumentkunskap ser ut så här: på lektionen varje tisdag kommer ett par niondeklassare förbi skolköket och hjälper oss att minska matsvinnet, samtidigt som de får vara kreativa och tänka fritt. Eleverna hämtar något de kan laga en maträtt av på lektionen. Det kan vara precis vad som helst, som tio portioner fisk och tio portioner kyckling, lite grönsaker eller rester från serveringen. Grytor som blivit över kan bli gratänger eller soppor och "rena produkter" som fisk ger eleverna stora valmöjligheter när det gäller att hitta ett recept. Det är resterna från köket/serveringen som ska vara huvudfokuset, men eleverna får lov att komplettera med basvaror från hem- och konsumentkunskapsköket för att kunna göra en komplett måltid.
På teorin i hem- och konsumentkunskap undervisar läraren i hållbart lärande och hållbar utveckling. Det handlar om allt från de olika målen i Agenda 2030 till vad man själv kan göra för att leva mer hållbart.
Vi i köket ser att vårt svinn minskar. Vi känner ingen stress över att "hitta" saker att ge till eleverna på hem- och konsumentkunskapslektionen. Det uppkommer alltid något litet som räcker och det är bra att även rester från serveringen går att använda. Det praktiska arbetet och teorin kring hållbarhet gör att eleverna får en ökad medvetenhet.
Vi har kontinuerlig kontakt med hem- och konsumentkunskapsläraren, som också äter i matsalen varje dag och berättar hur det går. Vi tycker att vi har hittat ett väldigt trevligt upplägg, som vi kommer jobba vidare på.
Mat och matlagning
Levnadsvanor
Betygskriterier: Eleven planerar och tillagar måltider och hanterar andra praktiska uppgifter som förekommer i ett hem genom att använda i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. Eleven värderar på ett enkelt sätt hur arbetsprocessen har påverkat resultatets kvalitet. Eleven beskriver på ett enkelt sätt faktorer och beslut som kan påverka privatekonomi och konsumtionsval. Eleven värderar på ett enkelt sätt hur val och handlingar som förekommer i ett hem påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Vi har planerat för två utvärderingar. Efter att ha genomfört den första har vi fått följande respons från elever:
Vi har den sista utvärderingen kvar att göra kvar och sen kommer vi att planera inför hösten. Vi har en rad olika idéer för vidare utveckling.
Vi finns på Instagram: @Koket_Vastakraskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Väståkraskolan F-9, Trelleborgs kommun
Lars-Philip Lindborg, kökschef och Sofie Lehtinen, hem- och konsumentkunskapslärare
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.