Kakor på webbplatsen

Vi använder kakor på vår webbplats för att ge dig en bra funktionalitet och för att samla in statistik som vi använder som underlag för att förbättra webbplatsen. Du kan välja att godkänna eller neka kakor.

Kakor (cookies) och analys på webbplatsen

  • Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Nära samarbete mellan skolkök och hemkunskap
Elevhänder som håller i wraps
Delaktighet
Kompetens
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Nära samarbete mellan skolkök och hemkunskap

Grundskola • Skåne län

Eleverna lagar nya spännande maträtter av matsvinn. I ett samarbete mellan kök och hem- och konsumentkunskapen minskar matsvinnet från skolrestaurangen och ger samtidigt elever kunskap om hållbarhet.

Vårt mål

Att ytterligare minska vårt matsvinn och att lära ut ännu mer om hållbarhet men också att hitta fler samarbetsytor mellan kök och pedagogik. Att mat och måltider används som en resurs i den pedagogiska dagen och lärandet.

Så gjorde vi

Vi har länge gått och tänkt på hur vi ska få ner vårt matsvinn ännu mer. Vi gör en rad olika saker redan i dag, men vill hela tiden hitta nya saker som ett led i vår utveckling och hållbarhetstänk. Efter lite workshops så kom vi på idén i rektorns ledningsgrupp; ett samarbete mellan måltidsverksamheten och hem- och konsumentkunskapen.

Vårt samarbete med läraren i hem- och konsumentkunskap ser ut så här: på lektionen varje tisdag kommer ett par niondeklassare förbi skolköket och hjälper oss att minska matsvinnet, samtidigt som de får vara kreativa och tänka fritt. Eleverna hämtar något de kan laga en maträtt av på lektionen. Det kan vara precis vad som helst, som tio portioner fisk och tio portioner kyckling, lite grönsaker eller rester från serveringen. Grytor som blivit över kan bli gratänger eller soppor och "rena produkter" som fisk ger eleverna stora valmöjligheter när det gäller att hitta ett recept. Det är resterna från köket/serveringen som ska vara huvudfokuset, men eleverna får lov att komplettera med basvaror från hem- och konsumentkunskapsköket för att kunna göra en komplett måltid.

Lärare framför skärm som visar klimatpåverkan från olika livsmedel

På teorin i hem- och konsumentkunskap undervisar läraren i hållbart lärande och hållbar utveckling. Det handlar om allt från de olika målen i Agenda 2030 till vad man själv kan göra för att leva mer hållbart.

Resultat

Vi i köket ser att vårt svinn minskar. Vi känner ingen stress över att "hitta" saker att ge till eleverna på hem- och konsumentkunskapslektionen. Det uppkommer alltid något litet som räcker och det är bra att även rester från serveringen går att använda. Det praktiska arbetet och teorin kring hållbarhet gör att eleverna får en ökad medvetenhet.

Vi har kontinuerlig kontakt med hem- och konsumentkunskapsläraren, som också äter i matsalen varje dag och berättar hur det går. Vi tycker att vi har hittat ett väldigt trevligt upplägg, som vi kommer jobba vidare på.

Arbetssättets kopplingar till läroplan och betyg

Mat och matlagning

  • Matlagning för olika behov och sammanhang.
  • Livsmedels egenskaper och användningsområden
  • Val av livsmedel och metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
  • Skapande av egna måltider, till exempel utifrån säsong och rester.
  • Instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt begrepp för matlagning.
  • Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
  • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
  • Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.

Levnadsvanor

  • Sammansättning av varierade och balanserade måltider och anpassning till individuella behov.
  • Måltidens betydelse för gemenskap. Olika mattraditioner.
  • Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.
  • Rutiner och metoder för rengöring och tvätt.

Betygskriterier: Eleven planerar och tillagar måltider och hanterar andra praktiska uppgifter som förekommer i ett hem genom att använda i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. Eleven värderar på ett enkelt sätt hur arbetsprocessen har påverkat resultatets kvalitet. Eleven beskriver på ett enkelt sätt faktorer och beslut som kan påverka privatekonomi och konsumtionsval. Eleven värderar på ett enkelt sätt hur val och handlingar som förekommer i ett hem påverkar hälsa, ekonomi och miljö.

Kock och hem- och konsumentkunskapslärare

Lars-Philip Lindborg och Sofie Lehtinen

Det visade utvärderingen

Vi har planerat för två utvärderingar. Efter att ha genomfört den första har vi fått följande respons från elever:

  • Jag tycker upplägget varit bra, det ger en frihet att tänka fritt.
  • Jag tycker det är bättre nu än innan, när man inte kunde välja själv.
  • Det är annorlunda och lite svårt men ändå kul och intressant att lära sig nya rätter.
  • Bra upplägg och bra för oss elever att lära sig laga mat på rester.

Våra tankar framåt

Vi har den sista utvärderingen kvar att göra kvar och sen kommer vi att planera inför hösten. Vi har en rad olika idéer för vidare utveckling.

Läs mer

Vi finns på Instagram: @Koket_Vastakraskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi som lämnat erfarenheten

Väståkraskolan F-9, Trelleborgs kommun

Lars-Philip Lindborg, kökschef och Sofie Lehtinen, hem- och konsumentkunskaps­lärare

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Kompetens
    2023-02-28

    Handbok för specialkost och anpassade måltider

    Genom att ta fram en handbok för hantering av specialkoster blir det enklare för alla kök i kommunen att göra lika.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter
  • Inga förslag / No suggestions