Jordens bästa är en kampanj för att rikta strålkastarna mot människorna som ser till att vi alla får mat på bordet.
De är jordens bästa. Livsviktiga. Och de behöver bli fler!
Redan idag är det stor brist på arbetskraft inom lantbruket. Både i Sverige och internationellt. Och läget börjar bli akut. Medelåldern för lantbrukare är 60 år. Men vi behöver bra folk till hela kedjan.
Vi behöver visionära innovatörer som kan skapa lösningar för framtidens matproduktion till en växande befolkning i ett klimat som förändras, yrkesproffs som omsätter idéerna på gårdsnivå – och alla däremellan.
Många har idag dålig koll på vilka jobb som finns kopplat till lantbruk. Det finns också en förlegad bild av hur de jobben ser ut. Få är till exempel medvetna om att lantbruket hela tiden surfar överst på vågen av teknisk innovation och att hållbarhetstänket är ständigt närvarande.
För att garantera mätta magar i framtiden behövs det redan idag fler människor som väljer att utbilda sig, jobba och att starta företag i det gröna näringslivet. Genom att visa upp dem som är i branschen idag, och visa på bredden av yrken och inriktningar, hoppas vi på att fler ska inspireras och våga ta steget.
Vem känner du som är Jordens bästa? Eller som har potential att bli det?
Vi vill att du ska vara stolt. Över den du är. Och över det du gör. Visa upp det!
Under november vill vi uppmana dig som jobbar inom de gröna näringarna att vara med i vår digitala flashmob. Visa upp dig själv och det du gör.
Hur går det till:
Filma dig själv eller ta ett foto som visar dig under din jobbdag. Beskriv vad du gör, vad som är det bästa med ditt jobb eller nåt annat som du tycker att människor borde veta.
Använd #jordensbästa och #jobbagrönt så delar vi ditt inlägg hos oss. Tagga gärna @landsbygdsnätverket
Vem känner du som borde jobba med den svenska matproduktionen?
Fler behöver få veta vilka möjligheter det gröna näringslivet kan erbjuda den som vill ha ett jobb som är viktigt på riktigt.
Tipsa personen att kolla in jobbagront.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Där finns information om olika yrken och utbildningar och även en länk till lediga jobb inom branschen.
Du kan också vara med och sprida inlägg som dyker upp i. Kolla efter #jordensbästa och #jobbagrönt och dela i ditt flöde.
Och du, har du förslag - skicka dem till Julia Löf
Den mystiska arten bakom din mat.
Har stad och land kommit så långt ifrån varandra att den här filmen behövs?
Förhoppningsvis inte, men vi tänker att den ändå kan vara en välbehövlig påminnelse om att det inte blir nån mat om den här mystiska arten försvinner från jordens yta. Kamerorna följer: en svensk bonde, en djurhållare och en maskinoperatör.
OM KAMPANJEN
Bakom kampanjen Jordens bästa står Landsbygdsnätverket analysgrupp för hållbara gröna näringar och projektet Jobba Grönt.
Kampanjen syftar till att stärka branschens attraktionskraft bland unga och uppmärksamma dem på mängden av yrken som finns i alla led.
OM JOBBA GRÖNT
Jobba Grönt är ett projekt vars syfte är att få fler unga och karriärbytare att plugga, jobba eller starta företag i det gröna näringslivet. Att få fler till våra branscher är viktigt för alla, för utan mat på bordet och hållbara råvaror blir livet svårt. På www.jobbagront.se Länk till annan webbplats. hittar du massor av inspiration kring yrken och utbildningar.
Brist på arbetskraft
Det råder en påtaglig arbetskraftsbrist inom de gröna näringarna i Sverige, särskilt inom roller som maskinförare, teknikutvecklare och andra yrken kopplade till jordbruk, skogsbruk och hållbar energi. Många företag har svårt att rekrytera kvalificerad personal, och detta problem förvärras av att en betydande del av arbetsstyrkan snart närmar sig pensionsåldern.
Faktaunderlag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hållbarhet
Ett hållbart grönt näringsliv är avgörande för att möta framtidens utmaningar,
oavsett om de är av ekonomisk, social, beredskaps- eller miljömässig karaktär. Grön hållbarhet är definitivt är en del av lösningen på många av de problem Sverige och världen står inför.
Faktaunderlag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
En åldrande yrkeskår
Den största åldersgruppen bland företagarna i enskilda företag är personer
äldre än 65 år. Desssa personer utgör 34 procent av företagarna.
Faktaunderlag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tillväxt
Den årliga tillväxten för den bredare jordbrukssektorn inklusive matproduktion ligger på ungefär 6,83 procent i genomsnitt per år mellan 2024 och 2029, vilket signalerar en ökande efterfrågan på lokalt producerade livsmedel och hållbara jordbruksmetoder i takt med förändrade konsumtionsvanor
Faktaunderlag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Bruttonationalprodukt (BNP)
Branschen omfattar ungefär 30 produktionsgrenar och 60 verksamhetsområden. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord och skogsbruk, trädgård och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP.
Faktaunderlag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Innovationskraft
Av alla beviljade ansökningar om innovationsstöd på Jordbruksverket har 80 procent beviljats till jordbrukssektorn, 17 procent till trädgårdssektorn och 3 procent till rennäringen.
Omsättning
Det svenska jord- och skogsbruket är en viktig del för sysselsättningen i landet. De omfattar närmare 400 000 företag, fördelat på drygt 300 000 skogsföretag och 60 000 jordbruksföretag samt andra landsbygdsföretag.
Tillsammans omsätter de gröna näringarna cirka 80 miljarder kronor.
Faktaunderlag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sysselsättning
Det är naturligtvis på landsbygden som de gröna näringarna betyder mest för sysselsättningen. I många kommuner står de gröna näringarna för vart fjärde jobb, och i hälften av landets 290 kommuner är minst 18 procent av sysselsättningen beroende av de gröna näringarna.
Faktaunderlag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.