Sett till antalet sysselsatta på̊ den svenska arbetsmarknaden är det vanligare att svenskar födda utomlands driver företag än de som är födda i Sverige. Detta enligt en rapport som organisationen Företagarna gjort. Många som kommer hit har drivit eget i sina hemländer, men tänker inte på sig själva som företagare. Så vad ska man tänka på som ny entreprenör på landsbygden?
Penikandjomon Kone bedriver verksamhet i Dalarna och ger sina bästa tips ihop med Sohrab Fadai och Maria Dahlström från projektet Nyanlänt företagande. Och så får vi höra Małgorzata Ahlström Buzan och Sarah Alhaddad Mardini berätta om sina företagsdrömmar.
Medverkande:
Penikandjomon Kone, entreprenör bakom Solenergi och Service AB
Sohrab Fadai, regionchef Företagarna och projektledare för Nyanlänt företagande
Maria Dahlström, handledare Nyanlänt företagande
Małgorzata Ahlström Buzan, Sarah Alhaddad Mardini, deltagare i Nyanlänt företagande
Reporter: Ida Lindhagen
Citat från podden:
"Kommunikation är nyckeln till allt. Det spelar ingen roll hur duktig man är. Kan du inte kommunicera så bromsar det mycket."
- Penikandjomon Kone
"Det kan vara klokt att tänka ur en kunds perspektiv. Vad finns det för behov. Googla lite om vad som finns och tänk hur kan jag göra det bättre."
- Sohrab Fadai
"Det här är en enorm resurs för det är människor som är vana att ta eget ansvar, vi får inte trycka ner människor med alla våra regler och administration och byråkrati."
- Maria Dahlström
Publicerades