Vår arbetsgrupp Hållbara blå näringar vill att fler ska få upp ögonen för svenskodlad sjömat. Därför lanserar gruppen sju kampanjfilmer för att visa på bredden av arter som produceras inom svenskt vattenbruk. Från mer kända fiskar som röding och regnbåge till mer okända arter som sjöpung och alger.
Carl Dahlberg.
– Filmerna är väldigt enkla i sin utformning och vi har också använt humor för skapa intresse för de olika arterna och odlingsmetoderna. Tanken är att filmerna ska ge tittaren lite mer kunskap om svenskt vattenbruk och i förlängningen äta mer svenskodlad sjömat, säger Carl Dahlberg, samordnare för analysgruppen.
Målgruppen för kampanjen är den bredare allmänheten som är intresserad av mat och hållbarhet, men som inte känner till svenskt vattenbruk.
– För att nå ut så brett som möjligt vill vi ha hjälp från våra medlemmar med att sprida kampanjfilmerna i sina kanaler, säger han.
Du hittar alla filmer på kampanjsidan i länken nedan. Här finns också länkar för vidare läsning samt möjligheten att
Publicerades