• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Kål-slott och solstolar ger lustfyllt lärande om mat
Ett barn skyfflar jord från en kärra.
Delaktighet
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Kål-slott och solstolar ger lustfyllt lärande om mat

Förskola • Jönköpings län

Genom odling lär sig förskolebarn på ett konkret sätt om hur mat blir till. Det bygger också en nyfikenhet kring grönsaker eftersom det är spännande att smaka det som man själv varit med och sått. Barnen får också ökad kunskap om hållbarhet och kretsloppstänk.

Vårt mål

Vi vill att förskolebarnen får lokalt odlade grönsaker och att de på ett konkret och lustfyllt sätt får lära sig mer om odling och hur mat blir till.

Så gjorde vi

Vi kontaktade föreningen Astrid Lindgrens Hembygd och ansökte om medel till ett odlingsprojekt. Astrid Lindgrens hembygd är en ideell förening som arbetar med landsbygdsutveckling genom leadermetoden. När ansökan beviljades anställde vi en projektledare och bestämde oss för att börja med odling på de tre förskolor som har tillagningskök. Totalt är det 150 barn som får del av projektet och alla åldersgrupper på förskolorna deltar. Projektet löper över knappt ett år.

Projektledaren/Linnea åker till de olika förskolorna och har varje vecka pedagogiska träffar med de olika barngrupperna. Det startade tidigt i våras med att barnen förberedde krukor av återbrukade mjölkpaket. En viktig ingång var att kunna skörda ganska omgående och regelbundet, så det inte blev en lång väntan för barnen. Därför började vi med att så ärtskott, som barnen sedan fick ta med sig hem. Vi vill gärna involvera hemmen, att de får vara delaktiga i detta projekt så att nyfikenhet på odling kan slå rot även hos föräldrarna.

En barnhand och potatisar i en äggkartong.

Barnen fick också göra solstolar av äggkartonger till sovande potatisar som skulle väckas/groddas innan de sattes i jorden. Sedan sådde vi spenat i pallkragar med lock, som gav en första skörd i början av maj. De har också planterat bärbuskar och rabarber.

Mycket av odlingen sker i pallkragar och barnen får lära sig hur en bra jord sätts samman, som maskarna trivs i. Hela kretsloppet är viktigt att förmedla och lära ut. I en pallkrage sätter vi ett regelverk som kläs med spetsgardiner. Det blir till ett kål-slott, en plats för kålodling, och ett sätt att plocka in skapande och kreativitet i odlingen. Barnen får delta i de delar av odlingen de vill och efter sina förutsättningar. De små barnen jobbar med stora saker och de äldre barnen kan jobba med mindre saker. Till exempel får de yngre sätta potatis medan de äldre barnen får så sådant som har små frön.

Till hösten ska vi såklart skörda. En del grönsaker testar vi att äta direkt, en del används i förskolans kök och en del får barnen ta med sig hem. Vi ska ha tomatprovning och alla barn får ta några frön från den tomatsort de gillar bäst, så kan de odla sin favorittomat nästa år. Vi ska också gräva upp skräp som vi under våren grävt ner som experiment.

Kollage med bilder på barn som sköter odlingen

Samarbeten

Vi har samarbetat med biblioteket i Eksjö, som har satt ihop ett bokpaket med odlingstema. Det är både böcker till pedagogerna och sagor som har någon koppling till odling. Nu kan förskolorna låna en ”odlarkasse”, som kommer via bokbussen.

Biodlarföreningen kommer på besök till förskolorna, vilket bidrar till att visa på helheten kring odling och matproduktion.

Gymnasiets bygg- och anläggningsprogram hjälper oss att bygga insektshotell.

Personal på Eksjö kommunfastigheter har varit behjälpliga, så att vi fått koll på hur vi kan anlägga odlingar på förskolorna.

Ju mer det går att skörda, desto mer kommer tillagningsköken/kockarna in i projektet.

Resultat

Vi har kommit igång bra med odlingen på de tre förskolorna. Det finns ett stort intresse och vilja att lära, både hos barn och pedagoger. Barnen är aktiva, men känner också att de kan välja att vara med mycket eller lite.

Att odla sin egen mat gör att barnen vågar testa nya saker. Ett förskolebarn som annars inte äter grönsaker alls provade spenaten vi hade odlat, gillade den och tog mer.

Odlingsprojektet fungerar bra även för de yngre barnen. De kan inte göra allt, men får ändå mycket med sig och tycker att det är roligt.

Barn vattnar i pallkrage

Utmaningar

Den största utmaningen är att ha tillräckligt med vatten. Eksjö kommun har haft problem med låg grundvattennivå på sommaren och har också ett hållbarhetsmål som handlar om att ta hand om regnvatten. Tanken om att samla upp regnvatten behöver finnas med när en förskola, uteplats eller annan offentlig byggnad planeras.

En annan utmaning är att förskolor håller sommarstängt. Projektledaren kommer att ta hand om odlingarna under dessa veckor.

Våra tankar framåt

Projektet kommer att ta slut, men tanken är att projektet ska skapa förutsättningar för förskolorna att kunna fortsätta med odling.

Vi ser att det går att väva in många kompetenser och yrkeskategorier i ett sådant här projekt. Det lägger en grund för att kunna arbeta mer förvaltningsövergripande, hitta mer samarbeten över förvaltningsgränserna. Kanske skulle till exempel en daglig verksamhet kunna vara en resurs för att sköta om odlingar när förskolor är stängda.

Vi som lämnat erfarenheten

Eksjö kommun

Gun Svensson, måltidsutvecklare

Linnéa Granath, projektledare

Upptäck mer

  • Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-25

    Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

    Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever.

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltidsmiljön
    2025-02-10

    Så tycker eleverna att en bra måltidskompis ska vara

    I arbetet för en trygg och trivsam måltidsmiljö fick barn och elever reflektera kring vad som är viktigt – och vad de själva kan bidra med.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter