Landsbygdsnätverket
Kanslichef för Landsbygdsnätverket Ulrika Holmgren har blont hår och orange tröja. Logotypen för LinkedIn finns i bild

Foto Sara Uddemar

Bli en del av nätverket – möt oss på LinkedIn

För ett par år sedan tog Landsbygdsnätverket steget in på LinkedIn – och det har visat sig vara rätt beslut. Där finns många av nätverkets medlemsorganisationer som också lyfter viktiga frågor vilket kan skapa nya samarbeten. LinkedIn har blivit en viktig kanal för kunskapsdelning, dialog och nätverkande. Så varför är det intressant att nätverket är där?

– LinkedIn har vuxit till en central plattform för våra medlemsorganisationer och andra aktörer inom landsbygdsutveckling. För oss handlar det om att vara där våra målgrupper är – att lyfta aktuella frågor, sprida kunskap och skapa dialog.

– Det blir ett naturligt komplement till våra andra kanaler som nyhetsbrev, poddar och webb. Dessutom ger LinkedIn oss möjligheten att nå ut bredare, även till eventuella nya medlemmar, säger Ulrika Holmgren som är kanslichef på Landsbygdsnätverkets kansli.

Det finns tre olika konton – varför inte samla allt på ett ställe?
– Varje konto har sitt syfte och sin målgrupp. Vårt huvudkonto, Landsbygdsnätverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., täcker hela vårt breda arbete – från artiklar och poddavsnitt till information om träffar och samverkan.

– Sedan har vi ett konto för EIP-Agri och AKIS i Sverige Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som riktar sig till dem som vill fördjupa sig i innovation och kunskapsöverföring inom jordbruk, trädgårds- och rennäring.

– Och så har vi Hållbara blå näringar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., där vi samlar och sprider kunskap om hållbar svensk sjömatsproduktion och konsumtion. Hade vi samlat allt på ett ställe hade vi riskerat att vissa frågor drunknat i flödet.

Hur skiljer sig LinkedIn från övriga kanaler?
– LinkedIn ger oss en annan typ av samtal. Här når vi yrkesverksamma och beslutsfattare i deras professionella roller, vilket skapar möjligheter för diskussioner och nätverkande på ett sätt som våra andra kanaler inte alltid gör. Vi kan också enkelt lyfta aktuella ämnen i realtid, exempelvis genom LinkedIn Live, som vi planerar att använda mer framöver, säger Ulrika.

Vad vill ni att följare ska göra på era LinkedIn-konton?
– Vi vill att våra följare ska engagera sig! Gilla, kommentera, dela vidare och delta i diskussioner. Det är så vi skapar dialog och bygger kunskap tillsammans. Vi hoppas också att fler organisationer ser vad vi arbetar med och hör av sig för att hitta gemensamma vägar framåt.

Publicerades