Landsbygdsnätverket
Tre bilder i kollage. Bilden till vänster visar dörren in till utlämningen och en skylt med "Hämta" över. Bilden i mitten föreställer en man i en Ica-butik med butikskläder. Bilden till höger visar bruna papperskassar.

Pär Selin, ICA-handlare i Tjällmo, är nöjd med servicelösningen i Godegård. Foto: Privat/ Satu/ Pixabay

Fyrpartssamverkan löste servicen i Godegård

En innovativ handlare, ett engagerat bygderåd, en lösningsorienterad tjänsteman och en välvillig bostadsstiftelse. Det var den fyrklöver som behövdes för att invånarna i östgötska Godegård skulle få sin service åter. Nu kan de handla online och hämta sin matvaror i en utlämningslokal i byn.

När lanthandeln i Godegård stängde 2018 stod de boende helt utan möjlighet att handla livsmedel på hemmaplan. Lösningen blev att ICA-handlaren i Tjällmo, cirka 15 kilometer österut, började erbjuda hemkörning av varor.

– Det var en lösning, men vi kände ganska snabbt att det inte skulle fungera i det långa loppet. Dels blev det mycket körning för vår del, dels var det svårt för kunderna med utlämning på väldigt specifika tider då många inte är hemma. Så vi började fundera på om vi kunde hitta på någonting annat, säger Pär Selin, ICA-handlare i Tjällmo.

Ett utlämningsställe

Tillsammans med Bygderådet och Motala kommun började man diskutera alternativa lösningar. Och den modell man till sista fastnade för var både enkel och effektiv – en centralt belägen dygnetruntöppen utlämningslokal där kunderna kan hämta sina matvaror.

– Vi gick från 30 eller 40 utlämningsställen till ett enda. Och eftersom det är öppet dygnet runt förenklades hanteringen även för kunderna. Vi hade diskussioner med Bygderådet och med Anders Bengtsson på kommunen och senare även bostadsstiftelsen Platen. Att vi kom igång med rummet är verkligen resultatet av en samverkan med alla dessa olika aktörer, det kan inte nog understrykas, säger Pär Selin.

Anders Bengtsson.

Anders Bengtsson.

Förbättrad service

Idag kan Godegårdsborna beställa sina varor online varpå de får en engångskod som öppnar dörrarna till utlämningslokalen. Nu slipper de köra tre mil enkel väg för att handla i Motala.

– Bostadsstiftelsen var schyssta och beredde plats i ett gammalt soprum som de rustade upp, Pär fixade en skylt och vi på kommunen utrustade lokalen med kylar och frysar. Det var inga jätteinvesteringar som krävdes och det gick ganska enkelt när alla bidrog med sina lilla del. Nu fungerar det hur bra som helst. Ordförande i Bygderådet sa till mig för några veckor sedan att så här bra service har de aldrig haft, säger Anders Bengtsson, tillväxtstrateg på Motala kommun.

Kurser för äldre

Bygderådet har varit engagerat under hela processen och kommer nu också dra igång enklare kurser för de äldre Godegårdsbor som vill lära sig hur man beställer online. Men än så länge finns även möjligheten att ringa eller mejla och beställa varorna på det sättet.

Anders Bengtsson menar att projektet lyckades eftersom alla inblandade parter var lösningsorienterade och beredda att bidra. Och han tror att liknande lösningar kommer dyka upp på många fler ställen framöver.

– Det finns många platser runt om i Sverige med liknande utmaningar som Godegård. Jag är övertygad om att detta är en lösning för framtiden.

Text: Jakob Hydén

Mer information


Samverkan i Godegård har fått stöd och råd genom projektet "Service i samverkan".

Projektägare Service i samverkan: Hela Sverige ska leva

Beviljad EU-medel ur: Landsbygdsfonden

Läs mer i länken: Nya sätt för lanthandlaren och kunderna att mötas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerades