Landsbygdsnätverket
Ellinor Ahnström har långt hår och en svart tröja på sig.

Foto Privat

Hallå där, Ellinor Ahnström

Du är handläggare på Jordbruksverkets EU-stödsavdelning och jobbar bland annat med utbetalning av  innovationsstödet EIP-Agri. De som ansöker om utbetalning av innovationsstödet, vad är det vanligaste de vill veta?

– Det vanligaste som jag får frågor om är vad de ska skicka in för underlag till sin ansökan om utbetalning, hur de ska skriva läges- eller slutrapporten, samt när planer förändrats inom projektet och de undrar hur de ska hantera det samt hur lång handläggningstiden är. 

När ansökningarna kommer till dig, vad händer då?
– Ansökan hamnar i en lista och får en ”köplats” därefter plockar jag eller någon av mina kollegor ärendet och påbörjar handläggningen. Vi utgår från stödmottagarens underlag som de skickade in till sin ansökan om utbetalning och utreder sedan ärendet enligt interna kontroller.

– När alla kontroller är gjorda så återkommer vi till stödmottagaren med brev för komplettering eller så kan vi meddela att pengar kan betalas ut utan komplettering.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna i ditt jobb? Och vad är det bästa?
– Den största utmaningarna är när jag får in en ansökan där jag har svårt att följa den röda tråden i ansökan, då brukar det bli många frågetecken.

– Det bästa är kontakten och samarbetet med de kunder som jag får kontakt med samt att följa hur det går i EIP-ärendena.

Vilka tips har du till den som just fått ett positivt beslut på ansökan, vad ska man tänka på redan vid projektstart.

  • Läs ditt beslut om stöd noga och flera gånger under projektets gång. Du har även stor nytta av informationen i beslutet när du ska skicka in en ny ansökan om delutbetalning.
  • Läs också på om vilka underlag som du behöver skicka in.
  • Se till att dina samarbetspartners har samma kunskap som du om underlagen.
  • Glöm inte att du kan söka förskott för att få pengar tidigt i projektet.
  • Om det sker förändringar i projektet som leder till större budgetförändringar eller som påverkar syfte och mål enligt ditt beslut om stöd, då ska du ansöka om ändring.

Som stöd för att söka utbetalning så finns det en film på Jordbruksverkets hemsida: E-tjänst för att söka projektstöd, investeringsstöd och företagsstöd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

– Om du är osäker på något, kika in på våran webbplats eller ta kontakt med oss.

Har du några medskick till dem som är på gång att ansöka om utbetalning eller har kommit så långt att det är dags att ansöka om slututbetalning?
– Är du en ovan stödsökare så rekommenderar vi att du gör en första ansökan ganska tidigt i projektet och att du söker en mindre summa pengar. Då får du en återkoppling på det som du kanske inte tänkt på och tar sedan med dig det i det fortsatta arbetet i projektet.

– Tänkt på att vi inte påbörjar handläggningen av ditt ärende direkt, vi har en kölista, så ha framförhållning. Ha koll på vilka underlag som du ska bifoga vid ansökan om utbetalning, ju mer korrekt det blir när du söker desto fortare kan du få pengarna.

– Några vanliga missar när man söker utbetalning är att man inte bifogar underlag för särredovisning samt att det inte framgår var den sökta utgiften hör hemma i budgeten. För att underlätta handläggningen är det bra om du skriver exakt budgetpost för varje utgift i ansökan om utbetalning, till exempel 1.3 Materialkostnad.

Hur kommer man bäst i kontakt med er?
– Snabbast svar får du genom att skicka ett mail till landsbygdsstod@jordbruksverket.se, där finns alltid jag eller någon kollega redo att svara på de frågor som kommer in. Du kan även ringa oss.

Publicerades