Landsbygdsnätverket
Filip Larsson, grundare av Stekosterian, står lutad över disken på sin food truck.

Filip Larsson bjöd på Filloumi.

Leaderbussen Skaraborg

Hornborgasjön är känd för sitt rika fågelliv, trandansen och många besökare. En oas i Skaraborg helt enkelt. Därför var Naturrum en självklar plats att utgå från när Leaderbussen skulle starta sin resa i de båda leaderområdena Nordvästra Skaraborg och Östra Skaraborg.

Tre personer går och pratar med varandra.

-Vi har haft förmånen att få arbeta med leadermetoden sedan uppstarten i Sverige på 90-talet. Det har varit en fantastik resa som har gett oss mycket kunskap, mycket glädje och mycket landsbygdsutveckling, säger Niclas Fällström, ordförande i LAG för Leader Östra Skaraborg.

Arrangörerna för bussturen i Skaraborg valde att kombinera en kortare bussresa med föredragningar på plats i Naturrum Hornborgasjön. Detta för att några av de projekt man ville visa upp helt enkelt inte hade några egna bra mötesplatser.

-Genom att arrangera en resa med Leaderbussen ville vi visa vilket otroligt engagemang Leader skapar och vilka fina resultat som levereras, säger Niclas Fällström.

Bjöd på delikatess

Bussturen tog deltagarna till Mösseberg där projektet Cykelcentrum Falköping mötte upp. Därefter gick turen vidare till Stekosterian i Skånings-Åsaka där Filip Larsson bjöd på Filloumi från sin food truck. Filloumin produceras av mjölk från familjens gård i det egna mejeriet.

Destinationsutveckling Hornborgasjön, Nyföretagarcentrum i Falköping och Location Karlsborg var ytterligare projekt som bjöd in till diskussion och erfarenhetsutbyte. Deltagarna bidrog till en god stämning med många samtal, nya idéer och nätverkande, precis som arrangörerna hade hoppats på.

"Bidrog till en bra balans"

- En sak vi skulle ha gjort annorlunda var att lägga mer tid på att få fram kontaktuppgifter till nyckelpersoner. Vi nådde inte riktigt fram med inbjudan till den målgrupp vi hade tänkt från början, det vill säga våra finansiärer och media. Däremot var gensvaret stort bland företagarorganisationer och föreningsliv, vilket bidrog till att det blev en bra balans mellan offentlig, privat och ideell sektor, säger Lovisa Johansson-Hollsten, verksamhetsledare för Leader Nordvästra Skaraborg.

- Det är svårt att få genomslag för en sådan här aktivitet i media. Av sju olika tidningar plus lokalradio var det en tidning som nappade. Vi kanske var för generella i vår pressinbjudan och borde ha avgränsat oss och haft ett mer specifikt och lokalt fokus, avslutar Lovisa.