Landsbygdsnätverket
Förskolebarnen David och Saga står bland solrosor som de odlat

Förskolebarnen David och Saga tycker att det är roligt att odla och att få smaka på förskolans egna grönsaker.

Lyckosamt odlingsprojekt gör barn nyfikna på grönsaker

Vet du hur man gör för att ta fröer från morötter? Det gör barnen på förskolan Skogsgläntan i Hjältevad. Genom odling på förskolans gård lär sig barnen på ett konkret sätt om hur mat blir till. De blir också mer nyfikna på att äta olika grönsaker.

Solen skiner och majsen vajar i vinden när vi kliver in på förskolan Skogsgläntans gård. En grupp med äldre förskolebarn rör sig förväntansfullt kring buskar och pallkragar – och strax händer det de väntat på; Odlar-Linnéa säger att det är dags att komma och sätta sig på filtarna.

– Kan ni lista ut vad som är i min påse i dag? Det är samma sak, men de har olika former och ni får känna lite försiktigt, säger Linnéa Granath och skickar runt en tygkasse.

Barnen känner på innehållet och någon kommer på:

– Det är tomater!

Barnen har varit med och odlat tomater och i dag är det dags för provsmakning. Alla får smaka bitar av tre olika sorter. Sedan får de pilla ut frön från sin favorit, för att ta hem och odla nästa säsong.

– De bästa var de gula, för de var så goda, säger Saga Ekman.

I filmen nedan berättar Saga Ekman och David Falk om tomatprovningen och vad de odlat på förskolan.

Från jord till bord

150 barn på tre förskolor i Eksjö kommun får under 2023 lära sig mer om odling och livsmedelsproduktion, genom ett projekt som finansieras med medel från Astrid Lindgrens hembygd. Det är en ideell förening som arbetar med landsbygdsutveckling genom leadermetoden – ett arbete som finansieras genom Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

– I projektet vill vi visa på helheten för matens väg från jord till bord. Det innebär att vi till exempel bygger jord tillsammans med barnen, sår, sköter om odlingarna, skördar, tar vara på frön och gör insektshotell, säger Linnéa Granath.

Hon är projektledare med odling som pedagogiskt verktyg och har varje vecka träffar med barnen på de tre förskolorna.

Projektet finns beskrivet i MATtankens Erfarenhetsbank.

Linnea Granath, projektledare, framför pallkragarna

Linnéa Granath, eller Odlar-Linnéa som barnen kallar henne.

Arbetet med odlingarna väcker också en nyfikenhet hos barnen, som gör att de vågar prova fler slags grönsaker.

– Det är väldigt roligt att odla sin egen mat. När man förstår processen och vilken tid det tar att få fram ätbara grönsaker, då får man också en större respekt för maten, säger Linnéa.

I filmen nedan berättar Linnéa om hur det är att odla med små barn.

Odlingsprojektet är ett av två projekt från Sverige som är nominerat till tävlingen Agricultural & Rural Inspirational Awards, ARIA. En tävling som arrangeras av Europeiska CAP-nätverket för att uppmärksamma innovativa projekt i de olika EU-länderna och lära av varandra.

– Det här projektet känns unikt eftersom det når alla barn i ett område, oavsett bakgrund, och de deltar utifrån sina förutsättningar, får nya kunskaper och får vara en del av en gemenskap. Här sås ett frö till ett odlingsintresse som kan bära frukt långt utanför förskolegårdens staket. Vi tror att det här arbetssättet är ett gott exempel för andra skolor i Sverige och EU så därför nominerade vi det till ARIA, säger Julia Löf, samordnare på Landsbygdsnätverket.

Morötterna är uppätna

När tomatfröerna tryggt har placerats i namnade kaffefilter visar två av förskolebarnen runt i odlingarna. Där finns bland annat solrosor, pumpor, kryddor, smultron, kål och potatis.

Linnea Granath och förskolebarn odlar i pallkrage

– Vi odlade morötter förut, men nu är de uppätna. De var jättegoda! säger David Falk.

Saga Ekman håller med och berättar att de odlade morötter som hade olika färg, orange, lila och vit. En del av grönsakerna som barnen odlat har de smakat på direkt. Andra har förskolans kock använt till lunchen och då har barnen fått hjälpa till i köket.

Och hur var det nu med morotsfröer? Var kommer de ifrån?

– Vi planterade några gamla morötter, berättar Saga och David.

De har sedan gått i blom och när blommorna har börjat torka är det dags att ta hand om fröerna – Skogsgläntans egna morotsfrön – som förskolebarnen sedan får ta med hem.

I filmen nedan berättar Linnéa om att barn är mer nyfikna att prova grönsaker de själva har odlat.

MATtankens Erfarenhetsbank

Läs mer om hur odling, mat och måltider kan användas i pedagogiska sammanhang. I Erfarenhetsbanken finns goda exempel från både förskola och skola. Erfarenhetsbanken är en del av projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som fiansieras av Vinnova.
Gå till Erfarenhetsbanken

Publicerades