Gällivare har ingen aktiv lantbrukare och en mycket begränsad matproduktion, men genom projektet Renodlat har Cora Karlsson inspirerat till egenodling och självhushållning på en rad platser i kommunen. Själv förser hon numera restauranger i Norrbotten med grönsaker – året runt.
Ishotellet i Jukkasjärvi, Surfbukten i Östersund och Halifornia i Varberg. Tre exempel där man lyckats göra sin bygd känd. På dessa ställen har man jobbat med det som kallas placebranding eller platsmarknadsföring. Det går ut på att stärka en plats för att locka fler invånare, investeringar och etablering.
I mindre kommuner med låga invånarantal sitter ibland samma person på flera stolar, något som kan påverka relationen mellan kommun och näringsliv. Men behöver det vara ett problem? I det här webbinariet presenterar Anne Ribjer, doktor i företagsekonomi, sin studie av fenomenet i norrländska landsbygdskommuner. Och hennes resultat visar att det istället finns flera fördelar när det handlar om landsbygdsutveckling.
Sverige ingår i EU-satsningen EIP-Agri. 440 miljoner fanns i potten för innovationsprojekt inom jordbruk, trädgårdsnäring och rennäring. Hur har stödet med 100 procents finansiering fungerat för dem som har fått det och och vad gör en innovationssatsning riktigt bra? Och vilken nytta får vi alla av det som plockas fram?
Vad kan lantbruket göra för att minska sin klimatpåverkan? Och hur mycket går det egentligen att förändra? I Landet lär-webbinariet den 24 september föreläser Ulf Sonesson, RISE, om projektet "Vägar mot en hållbar livsmedelssektor".
Nu är det dags att anmäla dig till åtets stora nätverksträff med Ullbaggegala. Ta chansen att träffas och utbyta erfarenheter på Landsbygdsnätverkets årliga höjdpunkt.