En halv miljon pizzor äter vi i Sverige en vanlig dag - det är många det! Den mesta osten på dem är importerad. Om fler bad om svensk ost på pizzan skulle det hända grejer. Kampanjen Svensk ost på pizzan lyfter alla fördelar för miljö, företagande och jobb på landsbygden, livsmedelsförsörjning och djurvälfärd. Och du kan vara med.
Genom att äta mer svenskt bidrar vi till ett öppet landskap med fina betesmarker och vi blir mindre beroende av importerad mat. Samtidigt stärker vi företag och jobb i landsbygder och kan njuta av säker mat från friska djur.
Osten är jätteviktig för svenska mjölkbönder och en av nycklarna för att säkra en bättre lönsamhet i det svenska lantbruket. Det i sig är en nödvändighet om vi i Sverige ska kunna förbättra vår försörjningsförmåga för livsmedel. Och mervärdena som vi får på köpet är många: djurvälfärd, jobb, pollinerande insekter, trygg och säker mat och levande landsbygder.
Då finns det två saker du ska göra.
Mejla oss för att få filmerna. Det finns fyra versioner. Använd vår hashtag #SvenskOstPåPizzan och lägg ut i dina kanaler. Självklart får du använda egna budskap som passar dig. Var med i pizzauppropet - tillsammans kan vi göra skillnad!
Den stora finalen ägde rum på Internationella pizzadagen som ligger på nyårdagen 1 januari 2023. Har du frågor? Kontakta Karin Bendz på Landsbygdsnätverket
Informationsskylt Pdf, 1.9 MB, öppnas i nytt fönster. - Vi använder svensk ost på pizzan med QR-kod
Ladda ner QR-koden som pdf Pdf, 9.1 kB, öppnas i nytt fönster. eller PNG
Öppnas i nytt fönster.
Filmerna är fria att använda. Glöm inte #SvenskOstPåPizzan
Konsumenters medvetenhet om ostens ursprung på restauranger har fram till nu varit låg – men kanske är en attitydförändring på gång? Det var i alla fall känslan efter vårens Ostfestival och Landsbygdsnätverket drar nu igång kampanjen #SvenskOstPåPizzan.
Många svenska konsumenter är beredda att betala extra för att få svensk ost på sin pizza. Det visar en kundundersökning som Landsbygdsnätverket har genomfört. För att få mer ljus på frågan startar nu en kampanj inför internationella pizzadagen som infaller på nyårsdagen.
Det blev en manifestation över svensk ostkultur, dess bredd och alla de mervärden den medför. Samtidigt sätter den fingret på en viktig samhällsfråga: svensk livsmedelsförsörjningen och betydelsen av svenska råvaror och svensk mjölkproduktion.
Vi svenskar äter årligen 14 miljoner kilo pizzaost – och merparten av den är importerad. På Ostfestivalen lyftes den svenska osten med alla dess fördelar för miljö, företagande och jobb på landsbygden, livsmedelsförsörjning och djurvälfärd.
Många som har frågat efter köttets ursprung på restaurang fick upp ögonen för osten som råvara, och i förlängningen också kopplingen till den viktiga frågan om vår livsmedelsförsörjning.
Läs hela artikeln Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Bakom initiativet stod Landsbygdsnätverkets arbetsgrupp Svenska råvaror i privata restauranger med representanter från Hushållningssällskapet, Länsstyrelserna och Jordbruksverket. Läs mer om Svenska råvaror i privata restauranger.
Publicerades